Saturday 21 March 2015

Ambil Suntikan Perancang Tapi Mengandung Juga?

Ambil Suntikan Perancang Tapi Saya Mengandung Lagi?
Sampai hari ni saya masih lagi tertanya-tanya... Saya ambil suntikan perancang tapi tiba-tiba saya rasa perubahan yang agak pelik pada diri saya. Saya mengandungkah? Kalau waktu petang, dekat time nak balik keje tu mesti rasa mual-mual nak muntah... Pastu balik keje bila sampai rumah mesti rasa nak baring-baring je... Malas betul nak buat kerja rumah... tak boleh jadi ni... Dekat office saya dah tak boleh skip lunch lagi dah. (konon nak diet le tuu.. berat naik sejak ambik injection ni weh!!) Tapi sejak dua bulan ni tengah hari kalau skip lunch mesti rasa lapar sampai menggigil. 



Kalau ikutkan ni nak masuk 2 bulan lebih saya tak period. Last period hari tu cuma 4 hari je. Hurmm... tak mungkin... takkan lahh.... Bila waktu menyusukan Zara lagi pelik... Rasa sakit betul dekat puting payudara tu... Nak kata Zara gigit tak... Tapi memang sakit. Mujur bila Ibu cakap... sakitla Zara...(nada manja) Cepat2 dia lepaskan pastu sambung main dengan mainannye. 

Mungkinkah sebab 2bulan sudah saya terlewat tarikh untuk new appointment? 
Memang ada sekali dua appointment yang saya miss ikut tarikh. Tapi saya sangat yakin yang saya tak pregnant dan saya datang balik untuk injection bila saya datang period. 
Ada dua kali terskip appointment. Last injection adalah bulan Februari. Sekarang dah April.
Last period  awal Januari.


Kalau betul saya pregnant macam mana? Ataupun ini simptom injection tu? 
Kalau refer dekat blog Dr Zubaidi, ada jugak simpton nye macam orang pregnant.

Dr Zubaidi - Kesan Sampingan Pengambilan Suntikan Perancang 

Tapi, kalau saya betul pregnant macam mana?? Saya belum sedia nak pregnant lagi ni... Zara baru 1 tahun 9 bulan. belum cerai susu lagi. Walaupun Zara bukan full breastfeeding lagi. Tapi sekurang-kurang dia masih menyusu ibu hingga sekarang. Malam-malam memang dia bergantung dengan Ibu je. Tak payah susah-susah bangun tengah malam bancuh susu botol. 
Kalau betul saya mengandung lagi.... mana pulak nak cekau upah untuk bayar babysitter. Gaji sekarang lepas tolak semua komitmen dengan upah babysitter Adam dengan Zara, memang tinggal duit makan je...  Expenses untuk diri sendiri pun dah cut kos! Itupun lagi seminggu nak tunggu gaji dah kering. :-(


En Husband belum tahu lagi ni.... Macam-macam yang bermain dalam fikiran ni...
 Balik keje ni cadang nak pegi beli tester. Tengoklah macam mana... Lagipun lagi 2 minggu appointment injection baru. Aku mengandung lagi ke...??? Ohh tidak... Uhukk... :-(

-----------------------------------------------------------------------------------

Ok ini la perasaannya bila kita mengandung dalam keadaan tidak bersedia dan tidak dirancang. Walau macam mana pun ini adalah ketentuan Allah, apa yang berlaku adalah atas kehendaknya. Mengandung lagi adalah satu moment yang indah kalau kita redha dengan kehadirannya. Actually, mula-mula memang rasa kalut! Sebab tak bersedia dari segi mental , fizikal, dan ekonomi itu sendiri. Tapi bila kita mula positif dengan apa jua keadaan.... Everything will be fine dear! 

Yang penting sokongan dari keluarga! Sebaik saja saya disahkan mengandung 12minggu oleh doktor, saya anggap dia adalah Bonus dari Allah! Well, macam kita keje tu, hujung tahun majikan bagi kita bonus, seronok kan? Dapat extra, jadi ini Allah bagi extra untuk kita buat pahala beb! 

Seperti yang di doakan setiap ketika , kehadiran si bonus ni memang menyerikan lagi hidup kami dengan ragamnya yang mencuit hati....Cabaran tetap ada dan bergantung pada kita sendiri bagaimana kita nak menghadapinya... 

Rezeki bukan hanya terletak pada wang ringgit, tapi apa yang kita ada sekarang itulah rezeki.... ^_^ 



Psst....! Cari blouse muslimah? Nak cari blouse atau kemeja yang sopan dan cantik untuk pergi opis? pergi kelas? Baju santai-santai weekend? 

Meh skodeng page dengan instagram ni. Ada banyak design gojes tau!
harga pun berbaloi-baloi


P/S : Jemput like page saya : MIAZACollections
Jemput follow instagram saya : bajumuslimah_murah

Thank You!

25 comments:

  1. Saspen betul entry ni..tp sebenarnya sis preggy ke tak? πŸ˜…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaik saja saya disahkan mengandung 12minggu oleh doktor,πŸ‘†πŸ‘† mengandunglah

      Delete
  2. Kak..mcm mne klau inject msa tgh oregnant tu bleh mnggugurkn kandungan ke tak?

    ReplyDelete
  3. sy baru sekli inject tapi 11/8 ni sy tak nk inject lagi..sbp mmng dah rancang nk baby rasa² brapa lama ye nak pergnant balik..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Sye nk bertanye . Hari to 23/8 sye cucok depo tapi sye lewat sehari cucok . Sye lupa pegi klinik . Jadi sye ambik cucok 24/8 . Lewat cucok sehari boleh mengandong ke?

    ReplyDelete
  6. Sy hari tu lewat seminggu cucuk depo.
    Tapi msa dlm klnik tu nurse akan suru anbil air kencing..tkut prgnt..
    Tapi x juga.
    Nurse teruskan cucuk tu..
    Kli ke 2 temunanji cucuk lewat sehari
    Nurse ckp x apa bole lg..
    Hanya cek berat than cucuk
    .pengalaman sendiri la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurmm ni bru terjadi lewat 5hari..septotnye 8.9 cocok 12.9 bru nk g cocok...hrp ok la

      Delete
  7. saye pun dah termengandung dgn tidak sengaja. πŸ˜‚ hmm baby baru 5bulan. susu badan lagi. mcm mana la bole jadi ye padahal tak miss pun cucuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. puan period ke sepnjg amik cucuk tu

      Delete
    2. sma la mcm kes sya .. tp ni lum pasti lg.. tp d cek 2x postf . adka spjg amik inject tu lo tidak priod ble jdik mgdunh wlu pun tdk pena mis tmujnji

      Delete
    3. hi sis.. mcmmane sis rase sis mcm mengandung..bole kongsikan.. sy jugak rase mcm lain

      Delete
    4. maksudnya kalau perod normal lepas cucuk ada kemungkinan blh hamil ye

      Delete
  8. Sy ni bru pertma kli amk sntikan.. Spnjg sntikn tu sy adad dtg period tp skit ..dua hri ni sy pening mcm nk pitam, rse nk mnth...rse mcm tkut pom ad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis.. nk tnya.. sis ngndung x tu? Saya pun takut.. sama mcm sis.. tp sy masa first cucuk smpai la skrg xpiod2 pun lg.. skrg nie pening,mual2,xley bauk makanan ,xley bau org masakk,msti nk muntah.. xready nk g cek.. takuttt

      Delete
  9. Saya pertama kali cucuk depo.. masa mula2 dpt cucuk tu mmg pening.. lps tu ok da.. makan mmbuak2.. tp nie da 3 hari saya peningg tiba2,mual2,xley bau masakkan msti nak muntah.. ada ke saya prnent lagi 😭 anak saya 3 org,bongsu bru umur 8bulannn... xready nk g cekk.. takuttt 😭😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak dah cek ke.. Mngandung x? Sy pun tgh alami nj 😭😭 takut anak bru 9bulan

      Delete
    2. Macam mana sis..sis mengandung ke tak..maaf nak tahu sebab saya dapat simptom ni jugak

      Delete
  10. Saya baru semlm injeck perancang...14hb...tapi hatie saya tak sedap sangat2...saya berulang kali bagi tahu misi...pernah tak ibu yg ambik perancang 3bulan sekali injck tu...megandung..misi tu jawap...kalau megandung rezwki saya dia kataπŸ˜…πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚sbb sebelom 2minggu saya injeck perancang 3bulan sekali tu balik...saya pernah alami rasa mual2 dan pening kepala...lepas tu..saya rasa dekat bawah perut saya..ada mcm benda gerak2 sikit...geli rasa...mcm saya penah alami seblm saya dpt tahu saya megandong anak saya yg bungsu tu...ada kah saya megandong???😳

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni sama simptom sy. baru first time cucuk..skrg anak baru 4 bulan sy dok rasa geli2 dkt perut ni kdg2. then haritu nk minum masam2 la. takutnya sbb tak ready :( second baby pun pregnant iucd,,

      Delete
    2. lepastu sis prengnant tak? sama mcm sy sekarang.risau

      Delete
  11. Sy ambik depo bru skli cucuk dlm sebulan lebih tp hri ni 28/7/21 sy dtg haid ada kah normal ada resiko ngadung lg ke slps abis haid tu sbb sblm ni masa ank pertama sy cucuk depo x pnh dtg haid tu lh jarak 5 tahun dgn ank no 2 ni tp ni bru cucuk dh dtg haid bby bru umur sebln lebih

    ReplyDelete
  12. Saya lepas2 cucuk, kencing kerap .terasa mcm ehh aku nii mengandung lg ka🀣masa mengandung dekat ank sulung n no dua kan slalu kncing xlawas.sbb tu dok rs mcm mengandung lg ..tp tak kot..ank bru 2 bln oii😝

    ReplyDelete
  13. Kebetulan terbaca puan punya posting, sebab sy amik depo dah 2 tahun (anak dah 2 tahun 3 bulan). Last period bulan 4 hari tu, dari semalam terasa nk buat upt, hati tergerak.. Pagi ni buat, samar2 naik 2 line. Nak beli lagi upt... Cuak weyh.. πŸ˜‚ Btw, anak ke4 sebelum ni ceaser... Tu yg macam πŸ₯Ά

    ReplyDelete